Guerrilla trends

by Lodewijk van den Broek on 30/07/2009

in Creativiteit,Evenementen,Inspiratie

Als je een creatieve manier gevonden hebt om om te gaan met een bepaald onderwerp, dan is het de laatste tijd erg populair om er “Guerrilla” voor te plakken. De meeste mensen zullen de term guerrilla natuurlijk uit een heel andere context kennen, die van oorlogsvoering namelijk. Guerrilla is oorspronkelijk het Spaanse verkleinwoord voor “guerra”, dat oorlog betekent. Guerrilla betekent dus eigenlijk “oorlogje”. De term wordt gebruikt om een bepaalde tactiek aan te duiden.

Een centraal leerstuk in de guerrilladoctrine is het bereiken van een tijdelijk en plaatselijk overwicht wanneer de vijand qua mankracht en vuurkracht veruit superieur is. Hit-and-run-acties gericht tegen vijandelijke verbindingen en geïsoleerde militaire posten en hinderlagen voor vijandelijke konvooien zijn favoriete methoden van guerrillatroepen. Men slaat toe en lost vervolgens schijnbaar op in het niets voordat vijandelijke versterkingen op het gevechtsveld arriveren. Bron: Wikipedia

Tijdelijk en plaatselijk zijn de kenmerken die in veel van de trends tegenwoordig naar voren komen. Ik bespreek er hier drie.

Guerrillamarketing

Guerrillamarketing is een vorm van marketing waarin geprobeerd wordt om met weinig middelen een groot effect te bereiken. Het is ontstaan vanuit de constatering dat mensen beter en beter in staat zijn om commerciële boodschappen te herkennen en te negeren. Als je met een actie of campagne mensen weet te verrassen of aan het lachen kunt brengen en dan daaraan je naam of dienst koppelt, dan is dit negatieve effect weg. Een opvallend voorbeeld is dat van een ondernemer die de reclame van Apple voor de verschillende kleuren iPod nano gebruikte om zijn verfterugwin service te promoten. Low-cost, opvallend en waarschijnlijk erg effectief.

20090730marketing

Om meer voorbeelden te zien van guerrillamarketing, inclusief de geschiedenis en de toekomst ervan, dan is Weburbanist een goede plek om eens te starten.

Guerrilla gardening

Dit is echt een heel leuke guerrilla trend! Guerrilla gardening, ofwel guerrilla tuinieren. Het doel is om meer groen te krijgen op plekken waar dit nu niet is, maar wel zou kunnen zijn. Je kan dat doen door er naar toe te gaan en even te tuinieren en er wat dingen te planten, maar één van de leukste manieren is het maken en gooien van “seed bombs”, bommetjes met zaden.

Bommetjes met zaden

Wat het in het kort inhoudt is dat mensen een bolletje maken van aarde, mest en zaden. Een bom vol met leven eigenlijk. Deze bommen gooien ze in een guerrilla actie op plaatsen die erg troosteloos zijn en die wel wat mooie planten kunnen gebruiken. De bom bevat alle elementen die nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen. Natuurlijk komt lang niet alles uit, niet elke actie van de guerrilla’s is succesvol. Maar het is een leuke manier om bij te dragen aan een mooiere leefomgeving. Lekker thuis klaarmaken, of met een groep vrienden (in de volkstuin?) en dan afspreken wanneer de aanval plaats gaat vinden. Er naar toe gaan, stoppen, Bombs away en vertrekken! En in de lente terugkomen om je resultaat te bekijken natuurlijk :-)

Guerrilla desking

Guerrilla desking is iets waarmee ik tijdens de IK-dag mee in aanraking kwam. Toen werd me al duidelijk dat kenniswerkers en veel professionals niet echt meer plaatsgebonden hoeven te werken, zeker als ze voornamelijk met laptop, mobiel en ontmoetingen werken. Daar wordt door meerdere bedrijven op ingesprongen door verschillende vormen van tijdelijke werkplekken te realiseren.

Video van Guerrilladesking @ NORFOLK door Sebastiaan ter Burg op Vimeo.

Een bijzondere vorm hiervan is het guerrilla desking. Dit is meer een evenement om tijdelijk een plek aan te wijzen en in te richten als werkplekken voor veel verschillende mensen. Een leegstaand industrie pand bijvoorbeeld. Wat resulteert is een enorm creatieve dag, waarin je werkt en netwerkt op een inspirerende locatie. Inspirerend omdat dat niet de omgeving is waarin je normaal werkt en inspirerend omdat het vergeven is van nieuwe mensen om je heen die allemaal open staan voor dit soort initiatieven.

Er zijn vast nog vele andere voorbeelden die ik niet ken, ken jij nog andere? Ik hoor het graag in de reacties! Hoe kan je deze trends of deze vorm toepassen op je eigen werkgebied of vakgebied? Hoe bereik jij een plaatselijk en tijdelijk overwicht?

Meer inspiratie nodig? Kijk dan hier:

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Lara July 31, 2009 at 14:59

Ik heb 3 jaar geleden een Guerrilla Store gerund van Comme des Garcons in het Ketelhuis van de Caballerofabriek in Den Haag. CdG heeft al een flinke reputatie met dit soort winkels. Op de Guerrilla Store site staan overigens altijd alleen de huidige, opkomende, of net verdwenen winkels: http://www.guerrilla-store.com/flash.php

BLEND heeft ook al een paar keer een Guerrilla Store geopend onder de naam 60 days of space: http://www.blend.nl/index.php?buttonID=8&module=photoalbums&albumID=1&setID=1

Daarnaast zijn er ook zogenaamde ‘stadsguerrilla’s’ die op verschillende manieren de stad leuker proberen te maken: http://ruimtevolk.nl/detail.php?id=252

Reply

2 Lodewijk van den Broek August 3, 2009 at 08:51

@Lara: Bedankt voor je toevoegingen Lara! Die guerrilla stores had ik natuurlijk moeten weten…daar hebben we het nog over gehad via twitter. Het concept van die stores doet me overigens denken aan een grand-cafe in Eindhoven: FFFS. De naam geeft al weer hoe lang ze ongeveer op een plek zitten (efffes), ze richten het cafe voor een tijd in op een leegstaande locatie en verdwijnen dan na een tijdje weer om ergens anders weer tevoorschijn te komen.

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: